Tuulilasikameran kalibrointi - ADAS
Mitä tarkoittaa ADAS?
Adas teknologia on kehitetty parantamaan ajoturvallisuutta (Adas = Advanced Driver Assistance Systems). Adas ominaisuudet autossa toimivat kameroiden tai tutkien avustuksella. Tutka ja kamerajärjestelmät ohjaavat esimerkiksi kaistavahtia, automaattijarrutusta, mukautuvaa vakionopeudensäädintä, parkkitutkia sekä muita ominaisuuksia.
Aina kun nämä tutka- tai kamerajärjestelmät vaurioituvat, irroitetaan tai häiriintyvät millään tavalla, ne vaativat kalibroinnin toimiakseen oikein jatkossakin.
Väärin kalibroitu kaistavahtikamera voi esimerkiksi ohjata auton pois tieltä, koska kamera ei tunnista saamiaan tietoja oikein!
Koska tuulilasikamera on kalibroitava?
- Kun tuulilasi on irroitettu, asennettu tai vaihdettu
- Kolarikorjauksen jälkeen
- Aurauskulmien säätämisen sekä rengas koon muuttamisen jälkeen
- Jousituksen korkeuden sekä muun alustamuutoksen jälkeen
- Adas järjestelmään liittyvän ohjainyksikön uusimisen tai vaihtamisen jälkeen
- Kameran tai anturin irroituksen jälkeen sekä auton tietokone ilmoittaa häiriöstä järjestelmässä
Autoissa on kahden tyyppisiä kamerajärjestelmiä - Staattinen sekä Dynaaminen
Auton valmistajasta riippuen kamera järjestelmä voi olla staattinen tai dynaaminen. Merkki ja mallikohtaisia eroja on myös. Esimerkiksi Bmw käyttää autoissaan molempia vaihtoehtoja, riippuen automallin valmistus vuodesta, sekä ominaisuuksista.
Staattinen tuulilasikameran kalibrointi
Staattinen kalibrointi suoritetaan asettamalla auton eteen auton merkki ja mallikohtaiset kohdistustaulut sekä yhdistämällä kalibrointiohjelma autoon, auton obd-pistokkeen kautta.
Staattinen kalibrointi kestää noin tunnin.
Dynaaminen tuulilasikameran kalibrointi
Dynaaminen kalibrointi suoritetaan kytkemällä kalibrointi ohjelma auton järjestelmään obd-pistokkeen kautta, jonka jälkeen autolla lähdetään ajamaan “ohjelmointiajo”, jonka aikana auton kamerajärjestelmä ohjelmoidaan toimimaan oikein.
Ohjelmointiajo kestää yleensä noin 30 minuuttia.